www.avbasses.com oficiální web AV Guitars and Basses

úterý 18. ledna 2011

Rozhovor s Tomášem Čelechovským

Po docela dlouhé době se vracím a chci se podělit o další rozhovor s basistou. Tentokrát jsem si povídal s Tomášem Čelechovským. Tomáš hraje ve více kapelách, nař. Symphonity hráli na nedávném zimním Masters of Rock ve Zlíně.



Jelikož Tomáše pravidelně navštěvuji v jeho obchodě v Brně, máme možnost si často dobře popovídat a vyměnit si tak spoustu názoru na téma baskytary. Obchod Musikzone nabízí mimo ostatní široký sortiment kvalitní aparáty Markbass a také Glockenklang. Velmi rád své nástroje vždy testuji kromě vlastního SWR a ADA aparátu také na těchto aparátech. Mé SWR a ADA už se řadí mezi dědečky a v podstatě jsou to vintage záležitosti. Glockenklang je naopak moderní a velice přesně tón definující basový zesilovač a tak mám vždy docela široký pojem o tónu baskytary. Markbass svým ultra moderním projevem tento pojem ještě více rozšiřuje. Jelikož se Tomáš dobře vyzná i v nástrojích, velmi dobře se s ním dá diskutovat o strunách nastavení nástroje a mnoha ostatních důležitých věcech pro vytvoření hledaného tónu. Doporučuji Vám navštívít Musikzone, Tomáš je příjemný člověk, který rozumí tomu co dělá. Dobře si popovídáte o hudbě, nástrojích, aparátech a to, co tam najdete je opravdu osobní přístup.  V Musikzone to tak opravdu je.
Nyní tedy Tomášovi odpovědi na mé otázky.

Jak dlouho hraješ na baskytaru?
Na basu hraji cca 25 let.

Máš nějaké hudební vzdělání? Vystudoval jsi nějakou hudební školu? 
Hudební vzdělání nemám, jsem samouk.

V kolika kapelách, nebo hudebních seskupeních jsi hrál, kde hraješ teď? 
Všechny kapely už si nepamatuji, bylo jich hodně. V současnosti hraji v Symphonity, Dětech kpt.Morgana, s newyorkským zpěvákem Steamem Raxem a občas zaskakuji v dalších kapelách. Mimo to nahrávám ve studiu zájemcům basu v jejich projektech. Důležité je pro mne, aby se mi muzika, kterou hraji, líbila.

Jaký je Tvůj nejoblíbenější basista? Co se Ti na něm líbí? 
Oblíbeného basistu nemám. Líbí se mi ovšem spousta basáků z různych kapel a nejrůznějších stylů. Poslouchám skoro vše od klasiky, přes jazz, blues, nejrůznější rock až po folklórní muziku.

Jaké máš nástroje?
V současnosti mám starý Warwick Thumb ročník 1989 a bezpražec Warwick Thumb, také rok 1989. Občas si vypujčím na nahrávání starý STREAMER 1987. Jsou to všechno ještě  malosériově vyráběné basy, je na nich vysoký podíl ruční práce. S dnešními warwicky toho nemají po stránce zpracování, kvality použitého dřeva ani pohody při hraní moc společného. Jsem s nimi maximálně spokojen, oba nástroje mají svůj nezaměnitelný tón, výborně se prosazují v kapele a zároveň se krásně pojí se zvukem bicích i zbytku kapely.

Měl jsi, nebo máš některý nástroj vysněný?
V průběhu let jsem hledal a objevoval. Nyní jsem ale na konci hledání, mám zvuk, po jakém jsem vždycky toužil.

Co na nástroji vyžaduješ? Jaké se Ti líbí? 
Na nástroj mám poměrně vysoké požadavky. Začíná to estetickou stránkou, pokračuje přes ergononii a končí to samozřejmě zvukem, ten je nejdůležitější. Z nových nástrojů se mi moc líbí basy malého německého výrobce MARLEAUX. Je to absolutní špička. Výborné jsou také basy HUMAN. Z našich výrobců kvalitou vyčnívají Tvé nástroje, značka AV BASS.

Jaký používáš aparát/kombo? 
Mám aparát německé firmy GLOCKENKLANG. Jsou to produkty vyráběné ručně z Hi-End komponentu a s nejvyšší možnou kvalitou zpracovaní - žádná sériová výroba. Používám hlavy SOUL a HEART CORE a boxy DUO LIGHT 2x10 a DOUBLE LIGHT 2x12. Můžu řici, že doposud nevím o žádném aparátu, který by hrál lépe. A to jsem měl možnost vyzkoušet skoro všechny modelové řady známějších i méně známých výrobců. Zvuk GLOCKENKLANGu je však naprosto jedinečný, nekompromisně konkrétní, projede zvukem kapely jako nůž máslem. Přitom však vůbec nevyčnívá. Je slyšet úplně vše, od nejjemnějšího pohybu prstu po struně a dynamika je úžasná. Zároveň však neodpustí vůbec žadné nepřesnosti při hře. Je těžké to popisovat, na GLOCKa je potřeba si zahrát a slyšet ho na vlastní uši.

Co struny, oblíbená značka? Tloušťka? Jak dlouho Ti vydrží? Pereš nebo udržuješ nějak struny? 
V současnosti používám ELIXIR 45-105. Hlavně z důvodu dlouhé životnosti těchto strun. Hraji hodně agresivně a zároveň se mi potí ruce, takže většina klasických strun mi vydrží tak na jeden koncert. Teď zkouším také struny COCCO, je to malý italský výrobce. Pracoval celá léta jako vývojář u DR strings. Jsou to velmi kvalitní ručně vinuté struny za solidní cenu. Signovanou sadu má např. Richard Bona.

Jaký dohmat Ti vyhovuje?
Na obou basách mám vyšší dohmat. Je to hlavně z důvodu lepší možnosti tvorby tónu.

Staráš se o své/svoji baskytaru? Jak?
Oba moje Thumby jsou v natural provedení, takže je jednou za cca 2 měsíce kompletně rozeberu a napustím směsi přírodních olejů a včelího vosku a poté vyleštím. Povrch je pak odolný proti potu a zároveň velmi příjemný na dotek.

Zkusil si někdy AV Bass, nebo vlastníš? Jaký je Tvůj názor na zvuk? Dohmat? Celkové zpracování?
Jak jsem již řekl , nástroje AV BASS považuji za jedny z nejlepších, vyráběných v současnosti v ČR. Jak co se týče solidního zpracování, tak i zvuku. A myslím, že to můžu posoudit jako málokdo - měl jsem v ruce v podstatě všechny kousky, které vyšly z dílny AV Guitars za poslední 2 roky. Zvuk je samozřejmě závislý na konkrétním materiálu, hardwaru a provedení nástroje. Dohmat bývá většinou velmi nízký, basa pak hraje skoro sama. To nemusí každému vyhovovat, ale je určitě možné seřízení nástroje přimo výrobcem na vyšší dohmat. (to samozřejmě je, pozn. AV) Celkové zpracování bych nazval luxusním.



Žádné komentáře:

Okomentovat