www.avbasses.com oficiální web AV Guitars and Basses

sobota 20. listopadu 2010

Rozhovor s Karlem Pevným

Určitě jste se jako muzikanti už někdy zajímali např. o to, jak to ten člověk, co dnes večer tak skvěle hrál na koncertě na baskytaru, dělá, jak vytváří svůj zvuk, nebo co třeba vedlo k tomu, že prostě hraje tak, jak hraje. Já osobně se o takové věci docela zajímám a také již nějakou dobu přemýšlím nad nápadem, jak oslovit různé basisty a požádat o odpovědi na otázky, týkající se právě baskytary. Myslím si, že by mohlo být prospěšné dozvědět se něco víc od basistů  a o jejich nástrojích a pokusím se tady na svém blogu oslovit co nejvíc basistů a dozvědět se odpovědi na mé otázky. Co se týká tématu baskytara, nejenom mně osobně, pro ověření určitých profesních souvislostí, ale také ostatním, kteří  na baskytaru přímo hrají, tak tyto odpovědi, doufám, přijdou prospěšné a užitečné.

Setkávám se se spoustou dotazů ohledně nástrojů. Jednou z důležitých částí celého nástroje je pohodlí, které má člověk dostupné při hraní. Týká se to hlavně dohmatu (výšky strun nad pražci), vyváženosti nástroje, který vám drží na zádech či ramenní popruh, a jednoduchosti vytváření tónu.
Určitě jste třeba četli  v katalogu některých firem větu "ultra tenký a rychlý krk". Co si o takové větě myslíte?
Má vaše baskytara právě takový tenký a "rychlý" krk? Jste opravdu díky tomu dostatečně rychlý/á, nebo si myslíte, že hraní na baskytaru není o rychlosti? Doufám, že odpovědi v těchto nadcházejících článcích vám pomohou udělat si názor a nebo nad tím více přemýšlet. 

Jako první odpověděl na mé otázky Karel Pevný. Karel je muzikant z Kroměříže, známe se spolu už nějakou dobu, a je vlastníkem jednoho nástroje AV Bass. V současné době ho můžete vidět a slyšet především ve zlínské Filharmonii Bohuslava Martinů a také v kapele Seven Sheep. Karel také tento rok "vyvezl" jeden z mých nástrojů na turné po Německu a to právě s FBM.

Takže zde je přepis našeho povídání:


Karle, jak dlouho vůbec hraješ na baskytaru?
Přesně to netuším. Začal jsem někdy v druhém, třetím ročníku  konzervatoře.
Takže máš hudební vzdělání...!
Klasické hudební vzdělání...ZUŠ na violoncello, konzervatoř P.J. Vejvanovského v Kroměříži a VŠMU v Bratislavě na kontrabas.
V kolika kapelách, nebo hudebních seskupeních jsi hrál, kde hraješ teď?
Hrál jsem velmi sporadicky, spíš s kamarády, teď hraju v kapele „Seven Sheep“ a v takové větší zlínské kapele na kontrabas. (Filharmonie Bohuslava Martinů-pozn. AV)
Jaké máš nástroje?
V prvé řadě samosebou vychodilku-„Alžbětu“, 4-strunná, nordstrandy, 3pásmový Glockenklang preamp.
Dále jemně překopanou 6ku-„Bezbolestnou“ od pana Pořízky, Bartolini, aktivka 3pásmová AV Basses.
Bezpražec Fender Precision A/E, piezo, vyladěný Lundgrenem u kobylky a 3pásmovou AV basses aktivkou.
(Karel má své nástroje opravdu pěkně pojmenované, pozn. AV)
Měl jsi, nebo máš některý nástroj vysněný?
Nástroj ani ne, spíš zvuk nástroje, ale to je běh na dlouhou trať....možná něco jako 5ka bezpražec, akustika snímaná jenom mikrofonem, aby hrála na sucho, čistá příroda...
Jaký je Tvůj nejoblíbenější basista? Co se Ti na něm líbí?
Nejoblíbenější basista?...těžko říct. ..asi nej nemám, je pár, ke kterým vzhlížím s úctou, ale to jsou klasici basové linky... Jaco, Jamerson, Jackson, Bona..spousta dalších..baví mě, jak u basy přemýšlejí.
Co na nástroji vyžaduješ? Jaké se Ti líbí?
Vyžaduji to, co asi každý basák :  zvuk, spolehlivost, design...v tomto pořadí...to mám já!
Jaký používáš aparát/kombo?
Podle toho, kde hraju, myslím kapacitu..nejčastěji kombinaci Markbass Little Mark II a buď s 12" Glockenklang Space Deluxe nebo Glockenklang Quatro, na opravdu malé domácí žvýkání Roland Cube 30.
Co struny, oblíbená značka? Tloušťka? Jak dlouho Ti vydrží? Pereš nebo udržuješ nějak struny?
Hmm...od doby, co jsem objevil Elixiry, tak mám na basách jenom tuhle pěknou, moderní, znějící, bezúdržbovou vychytávku!...takže neperu, nežehlím a nádobí málokdy :-) ...tloušťka klasicky 0.045 
(045
.065
.085
.105, pozn. AV)
Jaký dohmat Ti vyhovuje?
Dohmat podle nástroje. Spíš kompromis, aby šla technika, ale aby byla barva i sustain.
Staráš se o své baskytary? Jak?
„Alžbětu“ mám ve vosku, takže jednou za čas si udělám nedělní chvilku poezie, sundám struny a dám se do leštění. Na "Bezbolestné" je polyuretan. To samé u Fendra, takže to neřeším. (Karel to má vždy pěkně vyleštěné :-), AV)
AV Bass tedy vlastníš, jaký je Tvůj názor na zvuk?  Celkové zpracování?
Když jsem si nechal stavět „Alžbětu“, měl jsem jenom obecnou představu, co bych asi chtěl, což byla, zdá se, chyba!!! ...naštěstí ne neřešitelná. Postupně jsem bádal, zkoušel, zužoval se krk, převrtávala kobylka, vyměnili snímače a aktivka ! Nic nebylo nemožné...basa to přežila bez toho, aniž by to na ni zanechalo pohledové nepěknosti. Zvuk a hratelnost šla sedmimílovými kroky vzhůru...
Pochybuji, že bych našel v nějakém krámě nástroj, který by mi tak padl do ruky, jasně, říká se "nikdy neříkej nikdy", momentálně teď akorát můžu říct, že mám nástroj na míru a jsem s ním spokojený, a o to přece jde!

Žádné komentáře:

Okomentovat